Bila kawan sekerja yang cantik rasa insecure dengan aku


Nama aku Juanita. Ini kisah aku.



Ada satu hari tu, aku keluar pergi kenduri, ada sedara mara cakap:

“Kesian Juanita, apa jadi dengan dia?”


Ada budak ni cakap juga:

“Takutnya muka akak ni mak”


Emosi aku koyak rabak, berkecai jatuh ke lantai. 

Hati perempuan wei, rapuh bak kulit bawang. Betul ke perumpamaan tu? Hehehe…


Semua ni gara-gara aku kena campak pada usia 26 tahun. 

Parut dan jerawat kat muka jangan cakap la. Sebagai wanita berkerjaya aku selalu berjumpa orang dan parut kat muka ni memang buat aku rasa low self-esteem.


Aku dulu kalau nak keluar rumah tak perlu pon touch up muka teruk sangat. Natural beauty la konon kan..hehehe

Dulu, just sarung tudung dan keluar, kadang takyah bedak pon dah setel.



Sebelum kau cakap kenapa tak cuba cara tradisional, 

Mak aku dah rebus tempek daun tradisional macam2 kat muka aku, tapi tak jadi jugak. 

Korang cakap je daun jenis apa, semua aku dah cuba. Demam tu kebah la, 

tapi parut

jeragat dan 

jerawat tidak hilang sama sekali.



Sehinggalah aku jumpa benda alah ni

Comments