"Saya tak mahu susahkan anak-anak kalau boleh..."


Saya tak mahu susahkan anak-anak kalau boleh...


Nama saya Puan Azian. 


Seorang pensyarah di universiti di utara tanah air. 

Pada usia 50an ni saya cepat lesu, berat makin bertambah, sakit2 lutut dan kurang tenaga.


Saya pernah cuba pelbagai produk dan program untuk menguruskan berat badan ni. 


Dah habis beribu duit tapi xde effect pon.




Masa belajar dulu dekat oversea pon pernah try diet x makan carbo. Boleh turun, tapi bila balik sini memang naik balik. Rakyat Malaysia dan nasik ni susah nak berpisah.


Memang rasa kecewa bila kita dah habis duit banyak tapi tiada kesan positive


Kejap turun, kejap naik balik.

Bila badan besar dan berumur ni balik rumah nak buat kerja akademik dan artikel memang dah tak larat. Saya kecewa sebab:


1)    Makin takde energy bila dah balik kerja
2)    Cepat letih walau jalan sikit
3)    Cepat mengantuk dan lesu
4)    Duit dah habis banyak tapi tiada result


Yang paling penting, saya kalau boleh tak nak susahkan anak-anak kalau saya senang sakit. Mereka masih memerlukan saya dan suami. Jadi saya nak cuba jaga kesihatan sebaik mungkin.

Bukan saya tak cuba apa-apa.
Saya cuba macam-macam.
Saya cuba bersenam.
Saya cuba diet.
Saya beli korset.
Saya beli produk kurus.
Tapi masih tak berjaya untuk kurus.
Saya stress dan kecewa sebab dah cuba macam-macam, tapi masih tak kurus.
Jadi saya ambil keputusan untuk kaji betul-betul apa yang tak kena.
Saya kaji.

Kenapa orang perempuan susah turun berat ?
Kenapa lelaki tak jaga makan pun, tak gemuk ?
Tapi orang perempuan, makan lebih sikit saja pun, dah nampak gemuk ?
Saya jumpa jawapannya dalam buku ‘New Human Physiology’, tulisan Profesor Erik Paulev & Prof. Gustavo Zubeita.
Prof. Erik Paulev & Prof. Gustavo Zubeita 
Kata Prof Gustavo, lelaki & perempuan, mengalami penurunan metabolisma dalam hidup.

Cuma, bagi perempuan, penurunan metabolisma berlaku lebih mendadak, berbanding lelaki.

Rujuk graf di bawah.

Warna oren ialah kadar metabolisma wanita.
Warna hijau ialah kadar metabolisma lelaki.

Nampak tak, bila semakin bertambah umur, semakin menurun metabolisma

Nampak tak, metabolisma wanita lebih rendah berbanding lelaki ?
Graf metabolisma lelaki & wanita, mengikut umur
Apa kaitan metabolisma dengan berat badan ?
Saya beri contoh untuk anda faham.
Pernah tak anda jumpa,
A : Orang yang makan banyak, tapi susah gemuk ?
  • Orang ini metabolismanya tinggi.
  • Makanan yang dia makan, bertukar jadi tenaga.
  • Jadi, dia tak gemuk, sebab tak ada lemak terhasil.
Pernah tak anda jumpa,

B : Orang yang makan sikit, tapi senang gemuk & susah turun ?
  • Ini ialah contoh orang yang metabolisma rendah.
  • Orang seperti ini, makanan yang dimakan, sebahagian jadi tenaga & sebahagian lagi jadi lemak.
  • Itu sebab dia makan sikit atau banyak, jadi gemuk & susah turun.
Jadi, nampak tak sekarang ?

Apa punca sebenar berat susah turun ?

Puncanya ialah metabolisma badan yang rendah.
    Jadi, langkah pertama untuk kuruskan badan ialah :
    PERTAMA → Naikkan metabolisma dulu.
    Bukan diet.
    Bukan bersenam.
    Selagi metabolisma masih rendah, selagi itulah diet dan bersenam akan jadi sia-sia.
    Selepas metabolisma dah naik, berat boleh turun dengan mudah, walaupun tanpa bersenam & diet.
    Soalnya sekarang, macam mana nak naikkan metabolisma ?
    Ada cara ke ?

    Good news ! Ada cara.


    Ini cara yang saya jumpa. Klik SINI.


    Comments